erima History

ERIMA社の歴史

HISTORY

現存するドイツ最古のスポーツブランドとして、私たちは素晴らしい伝統の歴史を振り返ることができます。ERIMAは、115年以上にわたる経験から新たな力を得て、将来の事業拡大を目指しています。ERIMAの歴史をたどる旅にご案内し、ERIMAがスポーツ用品メーカーのDNAの中に、長年にわたってプレミアム品質、デザイン、革新性、情熱、信頼性、コミュニティのルーツをどのようにしっかりと定着させてきたかをご紹介いたします。歴史上の重要なマイルストーン(軌跡)については、こちらをご覧ください:

As the oldest German sports brand still in existence, we can look back on a history with a fine tradition. ERIMA gains new strength from over 115 years of experience forfuture expansion. We are happy to take you on a journey through ERIMA's history and show you how ERIMA firmly anchored the roots premium quality, design,innovation, passion, authenticity and community over the years in the DNA of the sports equipment manufacturer. Learn everything about the key milestones here:

ERIMA社の歴史

1900-1928年: 終わりなき物語の初期

1900-1928: The early years of a never-ending story

企業の歴史には多くの変化とさらなる発展がありますが、ERIMAには常に「ひとつの不変のもの」があります。それは「スポーツへの愛情」です。この愛情は、設立当初から私たちとともにあり、ERIMAのアイデンティティの重要な要素となっています。創業者のレミギウス・ヴァールシュタインがドイツのロイトリンゲンに体操、陸上競技、フェンシング用のニットウェアのスポーツウェア工場を設立したことに始まりERIMAブランドの基礎がここに築かれました。

In a company's history there are many changes and further developments, but at ERIMA there is always one constant: The love for sport. This passion has accompaniedus since day one and is an integral element of the ERIMA identity. Remigius Wehrstein sets up the sportswear factory of knitwear for gymnastics, track and field athleticsand fencing in Reutlingen. The foundation for the ERIMA brand has been laid.

1928-1936年: 新オーナー

1928-1936: New owner

この時期、会社の所有者が変わりました。社名を "R. Wehrstein & Co. Sportfabrik Reutlingen(アール. ヴァ―ルシュタインアンドカンパニー スポートファブリック ロイトリンゲン)と改名しましたが、数年後、3人のオーナーのこの会社は倒産してしまいました。

The company changes ownership. It is then renamed "R. Wehrstein & Co. Sportfabrik Reutlingen". A few years later the three bosses are bankrupt.

1936-1951年: エーリッヒ・マックによる新たな出発

1936-1951: New beginning with ERICH MAK

1936年、新オーナーのエリック・マックによる買収により、会社名は暫定的に「R. ヴァールシュタイン&カンパニー、インハーバーエーリッヒ・マック、スポーツ&ベロフス・ベクライドゥング、ロイトリンゲン」に変更されました。
第2次世界大戦後、ERIMAの新会社は全くの新しいスタートを切りました。この時代、 原材料を入手するのは困難であったため、お客様は多くの着古した衣料品を送ってきました。そして「古いものから新しいものを作る」というモットーを掲げ、忠実に、これらの着古した衣服を使ってジャケットやズボンを作り始めました。

With the takeover by Erick Mak in 1936 the company is provisionally renamed "R. Wehrstein & Co., Inhaber Erich Mak, Sport- und Berufs-Bekleidung, Reutlingen" .
A completely new beginning takes place after World War 2. As it was difficult to come across raw materials in this period, customers sent in worn clothing items. Jackets and trousers were made using these worn garments true to the motto "Make new from old".

1951-1954年: 伝統的な社名ERIMAの誕生

1951-1954: Birth of the traditional name ERIMA

社名をオーナーのエリック・マックにちなんで「ERIMA(エリマ)」とし、新しいロゴを採用しました。以後、このブランド名が 市場に定着していきます。「ERIMA」のブランド名は一流のスポーツ素材と結びつけられ、成長と拡大の道を歩みはじめます。 また、その後の第二の柱になるスイムウェア分野へも進出しました。

The company is named after its owner ERIch MAk and gets a new logo. The brand name used henceforth establishes itself on the market. The ERIMA brand name is associated with first-class sports textiles and is thus set on a path of growth and expansion. A second pillar is developed with the swimwear area.

1960-1972年: 水泳競技選手がオリンピックの金、銀、銅のメダルを
ERIMAウエアで獲得

1960-1972: Gold, Silver and Bronze winners shimmer in ERIMA

スポーツの成功は、当初からERIMAブランドを形成してきました: ローマ、東京、メキシコシティ、ミュンヘンの4大会のオリンピックにおいて、あらゆる国の選手が金、銀、銅メダルを競い合う表彰台に、ERIMAウエアをまとったドイツ選手も立っていました。ERIMAは、この期間の4大会のオリンピックすべてにおいて、ドイツ選手団の公式サプライヤーとなっていました。

Sporting successes have shaped the ERIMA brand right from the start: Rome, Tokyo, Mexico City and Munich – ERIMA is regularly represented on the podium whereverthe Olympic is hoisted and athletes from all nations compete for Gold, Silver and Bronze. ERIMA is the official supplier of German athletes at all four Olympic Games.

1960-1980年代: ERIMA 数多くのスポーツのチームウエアに採用

1960-1980: ERIMA is omnipresent

「FCバイエルン・ミュンヘン」、「FCシャルケ04」、「VfBシュトゥットガルト」、「1.FCケルン」、「1.FCカイザースラウテルン」、「アイントラハト・フランクフルト」など、1970年代から1980年代にかけて、ERIMAはドイツのサッカーリーグ、ブンデスリーガのほぼ全クラブにウエアを供給していました。また同時期には、ドイツのハンドボールやバレーボール界で成功を収めた多くのクラブも、ERIMAウエアを身にまとい、得点やタイトルを追い求めていました。

FC Bayern Munich, FC Schalke 04, VfB Stuttgart, 1. FC Cologne, 1. FC Kaiserlautern, Eintracht Frankfurt and many more – in the 70s and 80s ERIMA supplies almost theentire football Bundesliga. Also at that time many successful clubs from the German handball and volleyball scene chase points and titles in ERIMA gear.

1974年: ERIMAブランドを着用したドイツ代表のサッカーチームが
ワールドカップを制覇

1974: World champions in ERIMA

ERIMAは、ドイツのスポーツ史において最も輝かしい勝利のひとつに立ち会うことができました。サッカー界の皇帝と呼ばれた「フランツ・ベッケンバウアー」を擁するサッカードイツ代表チームが、シュヴァーベン(ドイツのバイエルン州の南西部)伝統のERIMAジャージーを着用してドイツで開催されたワールドカップで優勝したのです。サッカーのドイツ代表チームは1962年からERIMAウエアの着用をはじめ、1978年のワールドカップ終了後までERIMAはスポンサー契約を続けました。

ERIMA is present at one of the most glorious triumphs in German sports history. The German national football team with Franz Beckenbauer and co. win the World Cupin Germany wearing the jerseys of the Swabian traditional company. The national team has been equipped with ERIMA since 1962. The cooperation lasts until after the1978 World Cup.

1976年: アディダスの子会社となったERIMA

1976: ERIMA as Adidas subsidiary

ERIMA社のオーナーのエーリッヒ・マックが高齢と後継者不足を理由にERIMAを売却しました。売却先は「アディダス」で、アディダスは当時約600人のスタッフを抱える高収益企業を買収しました。ERIMAの「ウイング」ロゴが初めてアディダスのブランドロゴとなりました。今となってはかなり珍しいことですが、売却の際の契約により、いくつかのサッカーチームは、「ERIMA」と「アディダス」のウエアを1週間ごとに交互に着用し試合をしていました。

Erich Mak sells ERIMA for reasons of age and lack of an available successor. Adidas purchases the highly profitable company with around 600 staff at the time. The wingbecomes the brand logo of the company for the first time. Thanks to specially negotiated contracts some teams appear in ERIMA or Adidas jerseys on alternate weeks.

1980-1996年: 数多くのチームスポーツウエアへの発展

1980-1996: From the safety pin to multiple team sports

ERIMAにとって、1980年代のブランドとしての信条は品質を守ることでした。ERIMAは、サッカー、水泳、陸上競技、体操、ハンドボール、テニス、自転車競技、ボウリング、バスケットボール、ジョギングなど、多様なスポーツに対応する高品質な製品を提供し始めました。

For ERIMA the creed of the 1980s safeguards the quality. ERIMA offers an ever-increasing range of high-quality products for diverse sports, such as football, swimming,track and field athletics, gymnastics, handball, tennis, cycling races, bowling, basketball or jogging.

1993年~: 困難な時期へ

1993: Difficult times

この時期、ERIMA社の利益は主に「アディダス」向けの素材供給、商品供給からもたらされていました。しかし、この年から生産が徐々にアジア諸国に移管されたことで、シュヴァーベン地方(ドイツのバイエルン州の南西部)の老舗企業は消滅寸前まで追い込まれていきます。

During this period the company's profits mainly come from the textile production for Adidas. The production outsourcing to Asia a few years later nearly caused thedisappearance of the long-established Swabian company.

1996年: 新たな出発

1996: New beginning

アディダスは新たにヴォルフラム・マンヘルツ氏を雇い、経営難に陥っていたERIMAを根本から立て直しました。そしてERIMAの「ウイング」ロゴは「赤いボール」の新しいブランドロゴへと変更となりました。 従来の「ウイング」ロゴはこの時期一時的に代替わりしましたが、その後(2004年)に復活を遂げることとなります。

Adidas hires Wolfram Mannherz to fundamentally redevelop the crumbling company. The "red ball" becomes the new brand logo. The wing is replaced for the moment,but soon celebrates its comeback.

1998年:経営人として新顔(ニューフェース)の登場

1998: the new face

大学で経済学・経営学を専攻し、ERIMAを根本から立て直したWolfram Mannherz(ヴォルフラム・マンヘルツ)氏が1998年にマネージング・ディレクター(社長)に就任し、1999/2000年にはERIMA社の株主(49%)となりました。

The economist and business graduate Wolfram Mannherz becomes Managing Director in 1998 and shareholder (49%) of ERIMA in 1999/2000.

2000年以降:欧州各国のスポーツ協会はERIMAの品質を信頼

Since 2000: Sports associations trust ERIMA quality

大学で経済学・経営学を専攻し、ERIMAを根本から立て直したWolfram Mannherz(ヴォルフラム・マンヘルツ)氏が1998年にマネージング・ディレクター(社長)に就任し、1999/2000年にはERIMA社の株主(49%)となりました。

In 2007 the German Shooting Federation follows the German Gymnastics Association (2003) as official ERIMA partners. The German Volleyball Association, the GermanCanoe Association, the German Skating Union, the German Roller Skating and Inline Hockey Sports Association, the German Tennis Federation, as well as the AustrianOlympics Committee, are added over the years.

2004年~: 伝統に裏打ちされた「新しいモダンテイスト」の確立

2004: The establishment of the modern by relying on tradition

この年、8年使われてきた「赤いボール」ブランドロゴから、現代風にアレンジされた、かつての「ウイング」ブランドロゴに変更しました。このモダンなブランド・イメージへの刷新は、伝統に裏打ちされた会社の誇り高き歴史の上に築かれたものであり、未来へのコミュニケーション・フォーカスを生み出すものであると確信しています。

The previous "red ball" brand is replaced with the notorious "wing" adapted to modern times. The modern brand image builds on the company's proud history steepedin tradition, thus creating a communicative focus for the future.

2005年:新しいオーナー

2005: new owner

ERIMA社のマネージング・ディレクター(社長)のヴォルフラム・マンヘルツは、MBO(マネジメント・バイアウト)の一環としてアディダス・サロモンAGグループから残りの株式を譲り受け、2005年1月1日よりERIMA GmbH(ERIMA社)の単独経営者となりました。ERIMA社の新しいオーナーのマンヘルツ氏が実践する 「Get together and win 」(ともに歩み勝つ)というブランドのモットーは、企業構造にますます統合され、複数のチームスポーツとともに成長するというERIMAのアイデンティティを確立しています。

Managing Director Wolfram Mannherz assumes the remaining shares from Adidas-Salomon AG as part of a management buy-out and has been the sole proprietor ofERIMA GmbH since 1 January 2005. The "Get together and win" motto practised by Mannherz is increasingly integrated in the corporate structure and thus establishesthe ERIMA identity: multiple team sports.

2008年~: ERIMAブランドがメジャースポーツシーンに復帰

Since 2008: ERIMA returns to the major sports scene

ドイツのサッカーチーム、「TSV1860ミュンヘン」との提携、そして4年後の「1.FCケルン」との長年にわたる提携により、ERIMAはドイツの主要スポーツシーンに復帰しました。その他でもサッカーチームの「ディナモ・ドレスデン」と「アイントラハト・ブラウンシュヴァイク」との提携を行いました。ハンドボールでは、「ライン・ネッカー・レーヴェン」、「MTメルスンゲン」、「SGフレンスブルク・ハンデヴィット」と提携しました。

Involvement with the TSV 1860 Munich sports club, and four years later with the long-standing cooperation with 1. FC Cologne, ERIMA returns to the major Germansports scene. Dynamo Dresden and Eintracht Braunschweig follow in the football. This was followed by partnerships in handball with the top clubs Rhein-Neckar Löwen,MT Melsungen and SG Flensburg-Handewitt.

2014年: 絶え間ないイノベーション(革新)の推進

2014: The constant drive for innovation

「イノベーション」はERIMAブランドのアイデンティティの重要な柱であります。サッカー界でデビューしたサッカーボールの「ERIMAハイブリッド・トレーニング」は、接着剤と 手縫い技術の長所を組み合わせた初めてのボールです。この革新的なサッカーボールは、非常に頑丈なポリウレタンの外皮、特別に保護された縫い目、そしてプレー特性を向上させる「ソフトタッチ」技術によって製造されています。

Innovation is an important pillar of the ERIMA identity. The football world début, the ERIMA HYBRID TRAINING, is the first ball which combines the advantages ofadhesive and hand-stitched technology. The innovative football impresses with an extremely robust polyurethane outer skin, specially protected seams and the "SoftTouch" technology which improves playing properties.

2016年: ブラジルのリオ・リンピックで金、銀、銅メダル獲得

2016: Gold, Silver & Bronze in Rio

ERIMAのウエアを着た選手たちがリオのオリンピックで非常に目立っていました。カヌー、射撃、近代五種の選手たちがERIMAウエアを着てメダルを争っていました。合計14個のメダルを獲得したERIMAウエアを着た選手は、ドイツのメダル獲得数ランキングで1位となりました。

ERIMA athletes stand out at the Olympic Games in Rio. The athletes in canoeing, shooting and modern pentathlon compete for medals in ERIMA. With 14 medals, ERIMAis number 1 on the German medals table of suppliers.

2017年: ドイツ体操協会との密接なつながり

2017: Close connection

2017年までは、ファビアン・ハンビュッヒェンはドイツの体操界におけるERIMAブランドの象徴でした。そして、2013年に新たに加わったエリザベッツ・ザイツがブランドアンバサダーとして徐々にその地位を確立し、引き継いでいます。新しいERIMAウエアを着た体操チームは、オリンピック銅メダリストのソフィー・シェダー、複数のドイツチャンピオンに輝いたルーカス・ダウザー、そして若き才能タベア・アルトの加入により更に磨きをかけています。

Up to 2017 Fabian Hambüchen is the ERIMA face in gymnastics. In 2013 Elisabetz Seitz is added as a brand ambassador. The new ERIMA gymnastics team is nowcompleted with the Olympic bronze medallist Sophie Scheder, the multiple German champion Lukas Dauser and the young talent Tabea Alt.

2018/2019年以降:ERIMAブランドの新たな中核要素の確立

2018/2019: The new core element of ERIMA

新しいERIMAの新しいロジスティクス・センターを開設しました。チームアスリート一人ひとりの希望に合わせた53,000個のERIMAブランドのアイテムが、ドイツのシュヴァーベン州キルヒェンテリンスフルトの新しいERIMA ブランドの「チームスポーツの故郷」から世界へ向けて発送されています。

The preparations for the opening of the new logistics centre are in full swing. 53,000 items on the day, adapted to the individual wishes of every team athlete, are soonto leave the new ERIMA "Home of Teamsport" in Kirchentellinsfurt, Swabia.