erima History

erima History

ERIMA社の歴史

HISTORY

現存するドイツ最古のスポーツブランドとして、私たちは素晴らしい伝統の歴史を振り返ることができます。ERIMAは、115年以上にわたる経験から新たな力を得て、将来の事業拡大を目指しています。ERIMAの歴史をたどる旅にご案内し、ERIMAがスポーツ用品メーカーのDNAの中に、長年にわたってプレミアム品質、デザイン、革新性、情熱、信頼性、コミュニティのルーツをどのようにしっかりと定着させてきたかをご紹介いたします。歴史上の重要なマイルストーン(軌跡)については、こちらをご覧ください:

As the oldest German sports brand still in existence, we can look back on a history with a fine tradition. ERIMA gains new strength from over 115 years of experience forfuture expansion. We are happy to take you on a journey through ERIMA's history and show you how ERIMA firmly anchored the roots premium quality, design,innovation, passion, authenticity and community over the years in the DNA of the sports equipment manufacturer. Learn everything about the key milestones here:

ERIMA社の歴史

1900-1928年: 終わりなき物語の初期

1900-1928: The early years of a never-ending story

企業の歴史には多くの変化とさらなる発展がありますが、ERIMAには常に「ひとつの不変のもの」があります。それは「スポーツへの愛情」です。この愛情は、設立当初から私たちとともにあり、ERIMAのアイデンティティの重要な要素となっています。創業者のレミギウス・ヴァールシュタインがドイツのロイトリンゲンに体操、陸上競技、フェンシング用のニットウェアのスポーツウェア工場を設立したことに始まりERIMAブランドの基礎がここに築かれました。

In a company's history there are many changes and further developments, but at ERIMA there is always one constant: The love for sport. This passion has accompaniedus since day one and is an integral element of the ERIMA identity. Remigius Wehrstein sets up the sportswear factory of knitwear for gymnastics, track and field athleticsand fencing in Reutlingen. The foundation for the ERIMA brand has been laid.

1928-1936年: 新オーナー

1928-1936: New owner

この時期、会社の所有者が変わりました。社名を "R. Wehrstein & Co. Sportfabrik Reutlingen(アール. ヴァ―ルシュタインアンドカンパニー スポートファブリック ロイトリンゲン)と改名しましたが、数年後、3人のオーナーのこの会社は倒産してしまいました。

The company changes ownership. It is then renamed "R. Wehrstein & Co. Sportfabrik Reutlingen". A few years later the three bosses are bankrupt.

1936-1951年: エーリッヒ・マックによる新たな出発

1936-1951: New beginning with ERICH MAK

1936年、新オーナーのエリック・マックによる買収により、会社名は暫定的に「R. ヴァールシュタイン&カンパニー、インハーバーエーリッヒ・マック、スポーツ&ベロフス・ベクライドゥング、ロイトリンゲン」に変更されました。
第2次世界大戦後、ERIMAの新会社は全くの新しいスタートを切りました。この時代、 原材料を入手するのは困難であったため、お客様は多くの着古した衣料品を送ってきました。そして「古いものから新しいものを作る」というモットーを掲げ、忠実に、これらの着古した衣服を使ってジャケットやズボンを作り始めました。

With the takeover by Erick Mak in 1936 the company is provisionally renamed "R. Wehrstein & Co., Inhaber Erich Mak, Sport- und Berufs-Bekleidung, Reutlingen" .
A completely new beginning takes place after World War 2. As it was difficult to come across raw materials in this period, customers sent in worn clothing items. Jackets and trousers were made using these worn garments true to the motto "Make new from old".

1951-1954年: 伝統的な社名ERIMAの誕生

1951-1954: Birth of the traditional name ERIMA

社名をオーナーのエリック・マックにちなんで「ERIMA(エリマ)」とし、新しいロゴを採用しました。以後、このブランド名が 市場に定着していきます。「ERIMA」のブランド名は一流のスポーツ素材と結びつけられ、成長と拡大の道を歩みはじめます。 また、その後の第二の柱になるスイムウェア分野へも進出しました。

The company is named after its owner ERIch MAk and gets a new logo. The brand name used henceforth establishes itself on the market. The ERIMA brand name is associated with first-class sports textiles and is thus set on a path of growth and expansion. A second pillar is developed with the swimwear area.

1960-1972年: 水泳競技選手がオリンピックの金、銀、銅のメダルを
ERIMAウエアで獲得

1960-1972: Gold, Silver and Bronze winners shimmer in ERIMA

スポーツの成功は、当初からERIMAブランドを形成してきました: ローマ、東京、メキシコシティ、ミュンヘンの4大会のオリンピックにおいて、あらゆる国の選手が金、銀、銅メダルを競い合う表彰台に、ERIMAウエアをまとったドイツ選手も立っていました。ERIMAは、この期間の4大会のオリンピックすべてにおいて、ドイツ選手団の公式サプライヤーとなっていました。

Sporting successes have shaped the ERIMA brand right from the start: Rome, Tokyo, Mexico City and Munich ? ERIMA is regularly represented on the podium whereverthe Olympic is hoisted and athletes from all nations compete for Gold, Silver and Bronze. ERIMA is the official supplier of German athletes at all four Olympic Games.

1960-1980年代: ERIMA 数多くのスポーツのチームウエアに採用

1960-1980: ERIMA is omnipresent

「FCバイエルン・ミュンヘン」、「FCシャルケ04」、「VfBシュトゥットガルト」、「1.FCケルン」、「1.FCカイザースラウテルン」、「アイントラハト・フランクフルト」など、1970年代から1980年代にかけて、ERIMAはドイツのサッカーリーグ、ブンデスリーガのほぼ全クラブにウエアを供給していました。また同時期には、ドイツのハンドボールやバレーボール界で成功を収めた多くのクラブも、ERIMAウエアを身にまとい、得点やタイトルを追い求めていました。

FC Bayern Munich, FC Schalke 04, VfB Stuttgart, 1. FC Cologne, 1. FC Kaiserlautern, Eintracht Frankfurt and many more ? in the 70s and 80s ERIMA supplies almost theentire football Bundesliga. Also at that time many successful clubs from the German handball and volleyball scene chase points and titles in ERIMA gear.

1974年: ERIMAブランドを着用したドイツ代表のサッカーチームが
ワールドカップを制覇

1974: World champions in ERIMA

ERIMAは、ドイツのスポーツ史において最も輝かしい勝利のひとつに立ち会うことができました。サッカー界の皇帝と呼ばれた「フランツ・ベッケンバウアー」を擁するサッカードイツ代表チームが、シュヴァーベン(ドイツのバイエルン州の南西部)伝統のERIMAジャージーを着用してドイツで開催されたワールドカップで優勝したのです。サッカーのドイツ代表チームは1962年からERIMAウエアの着用をはじめ、1978年のワールドカップ終了後までERIMAはスポンサー契約を続けました。

ERIMA is present at one of the most glorious triumphs in German sports history. The German national football team with Franz Beckenbauer and co. win the World Cupin Germany wearing the jerseys of the Swabian traditional company. The national team has been equipped with ERIMA since 1962. The cooperation lasts until after the1978 World Cup.

1976年: アディダスの子会社となったERIMA

1976: ERIMA as Adidas subsidiary

ERIMA社のオーナーのエーリッヒ・マックが高齢と後継者不足を理由にERIMAを売却しました。売却先は「アディダス」で、アディダスは当時約600人のスタッフを抱える高収益企業を買収しました。ERIMAの「ウイング」ロゴが初めてアディダスのブランドロゴとなりました。今となってはかなり珍しいことですが、売却の際の契約により、いくつかのサッカーチームは、「ERIMA」と「アディダス」のウエアを1週間ごとに交互に着用し試合をしていました。

Erich Mak sells ERIMA for reasons of age and lack of an available successor. Adidas purchases the highly profitable company with around 600 staff at the time. The wingbecomes the brand logo of the company for the first time. Thanks to specially negotiated contracts some teams appear in ERIMA or Adidas jerseys on alternate weeks.

1980-1996年: 数多くのチームスポーツウエアへの発展

1980-1996: From the safety pin to multiple team sports

ERIMAにとって、1980年代のブランドとしての信条は品質を守ることでした。ERIMAは、サッカー、水泳、陸上競技、体操、ハンドボール、テニス、自転車競技、ボウリング、バスケットボール、ジョギングなど、多様なスポーツに対応する高品質な製品を提供し始めました。

For ERIMA the creed of the 1980s safeguards the quality. ERIMA offers an ever-increasing range of high-quality products for diverse sports, such as football, swimming,track and field athletics, gymnastics, handball, tennis, cycling races, bowling, basketball or jogging.

1993年~: 困難な時期へ

1993: Difficult times

この時期、ERIMA社の利益は主に「アディダス」向けの素材供給、商品供給からもたらされていました。しかし、この年から生産が徐々にアジア諸国に移管されたことで、シュヴァーベン地方(ドイツのバイエルン州の南西部)の老舗企業は消滅寸前まで追い込まれていきます。

During this period the company's profits mainly come from the textile production for Adidas. The production outsourcing to Asia a few years later nearly caused thedisappearance of the long-established Swabian company.

1996年: 新たな出発

1996: New beginning

アディダスは新たにヴォルフラム・マンヘルツ氏を雇い、経営難に陥っていたERIMAを根本から立て直しました。そしてERIMAの「ウイング」ロゴは「赤いボール」の新しいブランドロゴへと変更となりました。 従来の「ウイング」ロゴはこの時期一時的に代替わりしましたが、その後(2004年)に復活を遂げることとなります。

Adidas hires Wolfram Mannherz to fundamentally redevelop the crumbling company. The "red ball" becomes the new brand logo. The wing is replaced for the moment,but soon celebrates its comeback.

1998年:経営人として新顔(ニューフェース)の登場

1998: the new face

大学で経済学・経営学を専攻し、ERIMAを根本から立て直したWolfram Mannherz(ヴォルフラム・マンヘルツ)氏が1998年にマネージング・ディレクター(社長)に就任し、1999/2000年にはERIMA社の株主(49%)となりました。

The economist and business graduate Wolfram Mannherz becomes Managing Director in 1998 and shareholder (49%) of ERIMA in 1999/2000.

2000年以降:欧州各国のスポーツ協会はERIMAの品質を信頼

Since 2000: Sports associations trust ERIMA quality

大学で経済学・経営学を専攻し、ERIMAを根本から立て直したWolfram Mannherz(ヴォルフラム・マンヘルツ)氏が1998年にマネージング・ディレクター(社長)に就任し、1999/2000年にはERIMA社の株主(49%)となりました。

In 2007 the German Shooting Federation follows the German Gymnastics Association (2003) as official ERIMA partners. The German Volleyball Association, the GermanCanoe Association, the German S